Pénzügyi átláthatóságtól a számviteli precizitásig – interjú Varga Ildikó gazdasági vezetővel

Varga Ildikó, gazdasági vezető, H1 Systems

Pénzügyi átláthatóságtól a számviteli precizitásig – interjú Varga Ildikó gazdasági vezetővel

Pénzügyi átláthatóságtól a számviteli precizitásig – interjú Varga Ildikó gazdasági vezetővel 1200 630 H1 Systems Mérnöki Szolgáltatások Kft.

A H1 Systems vállalati sikerének láthatóvá tételében kulcsfontosságú szerepe van a gazdasági területnek. Ez a csapat felel többek közt a döntéselőkészítő jelentések előállításáért, a projektek pénzügyeinek precíz nyilvántartásáért és az éves beszámoló elkészítéséért is. De őket kell kérdezni akkor is, ha például távol-keleti adózási dilemmák merülnek fel egy külföldi projekt kapcsán. Ennek a stabil, átlátható struktúrának is köszönhető, hogy a Deloitte másodszor is odaítélte a vállalatnak a Best Managed Companies díjat.

Jelentős szakmai tapasztalattal érkeztél a H1 Systems-hez. Mesélsz erről nekünk?

A Közgazdasági Egyetemen végeztem, és karrierem során meghatározó magyar vállalatoknál töltöttem be különböző pénzügyi, számviteli és adózási vezetői pozíciókat. Az első állomásom a Malév volt, majd Magyarország akkori vezető mobilszolgáltatójánál a Westel900-nál helyezkedtem el. A pénzügyi központ vezetésétől kezdve, pénzügyi és adózási osztályvezetőn át a főkönyvi és jelentéskészítési feladatokig többféle területen kipróbáltam magam, egyik pozíciómban egy több mint száz főt számláló csapatot vezettem. 2019-ig dolgoztam a Magyar Telekomnál, majd rövid szünet után a H1 Systemsnél kezdtem tanácsadóként, 2021 márciusa óta pedig gazdasági vezetői pozíciót töltök be.

2023-ban a Deloitte másodjára is érdemesnek találta a H1 Systems-et a Best Managed Companies díjra. A gazdasági terület milyen szerepet töltött be a díj elnyerésében?

Mi, vagyis a gazdasági terület látjuk át leginkább a cégnek a teljes működését, ha pénzügyi számokról van szó. Felelősek vagyunk a cég adatainak átláthatóságáért és strukturáltságáért, hogy mind belsőleg, mind külsőleg valós képet adjunk a vállalatról. A külső kép azt jelenti, hogy szigorú szabályok mentén elkészítjük a nyilvános éves beszámolót. Emellett pedig elemzésekkel és riportokkal támogatjuk a menedzsment döntéseit, ez a kontrolling feladata. Hiszem, hogy ez a precizitás és transzparencia nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a cégünk másodszor is elnyerje ezt a nagy presztízsű díjat.

Milyen részterületei vannak a gazdasági területnek, és ezek milyen funkciókat töltenek be a vállalat életében?

Jelenleg a gazdasági terület négy fő funkciót lát el: számvitel, adózás, pénzügyek és kontrolling.

A számviteli terület fő célja a napi tranzakciók naprakész feldolgozása mellett minden évben az éves beszámoló elkészítése Az utóbbi években jelentős előrelépést értünk el, mivel a hivatalos május végi határidő előtt, már február 28-ig elkészítjük a cég éves beszámolóját. Ez a korai elkészítés is segít a cégünk pozitív megítélésben, hiszen bizonyítja, hogy olyan hatékony pénzügyi és számviteli struktúrával rendelkezünk , amely lehetővé teszi az adatok gyors és pontos feldolgozását. Az évek során fokozatosan javítottuk a határidőket, először áprilisra, majd márciusra, és most már több éve februárra sikerül a beszámolót elkészítenünk. 


Az adózással kapcsolatos munka gyakran rejtve marad a kollégáink elől, bár ez egyike a legérdekesebb és legkomplexebb területeinknek. Az adózási kérdések ritkán oldhatók meg egyszerűen, előfordul, hogy nemzetközi adózási szabályokkal is foglalkozunk, mint például a Távol-Keletről, mondjuk Vietnámból származó bevétel adóztatása. Az adózás területe számos szigorú határidőt és szabályt tartalmaz, amelyek betartásához precíz és komplex munkára van szükség.

A kontrolling tevékenységünk az elmúlt években jelentősen átalakult, párhuzamosan a cég növekvő komplexitásával és méretével. Ahogy a vállalat fejlődött, úgy váltak a feladatok is egyre bonyolultabbá, ami több kontroller bevonását tette szükségessé – már két kontroller kolléga erősíti a csapatunkat. Az alapvető döntéstámogatási feladatok – mint adatfeldolgozás és elemzések készítése – mellett, a technológiánk is fejlődött, különösen az Excel extráinak és a Power BI használatának erősítésével, amelyek lehetővé tették számunkra a pénzügyi adatok magas szintű vizualizálását és elemzését. Ezen eszközök segítségével hívtuk életre a “FIBI” (Financial BI) és a “PEPA” (Personal Payments) rendszereket, amelyekkel könnyen elemezhetjük a pénzügyi és személyi jellegű költségek adatait. Ezek az innovációk nem csak a menedzsment és a középvezetők számára készült pénzügyi riportokban nyilvánulnak meg, hanem lehetővé teszik a vállalat pénzügyi működésének és versenytársakkal való összehasonlításának mélyebb elemzését is.

A kontrolling terület számára a szervezeti átalakítások kezelése is kiemelt figyelmet igényelt, biztosítva, hogy a szervezeti egységek eredményessége könnyen és gyorsan nyomon követhető legyen. Havi rendszerességgel végezzük a belső pénzügyi zárást, ez is a kontrolling feladata. Ennek keretében a menedzsment rendszeres képet kap a pénzügyi számok alakulásáról.

Mind a négy gazdasági területnek sok leágazása van, különösen a pénzügyeknek. Mik történtek ezen a területen az elmúlt egy évben?

A pénzügyi tevékenység különlegessége a H1-nél a projektpénzügyek hangsúlyos szerepében rejlik. Figyelemmel kísérjük a cég pénzáramlásait, biztosítjuk a finanszírozási kereteket, és kezeljük a devizaforrásokat. A projektek árbevételét és költségeit szigorúan nyilvántartjuk, ez a belső riporting alapját is képezi. Idén fókuszban volt a projektpénzügyek finomhangolása és a pénzügyi funkció hozzáadott értékének láthatóvá tétele, többek között a finanszírozási eszközök optimalizálásával, ami jelentősen hozzájárul az adózás előtti nyereség növeléséhez.
Ezekre a funkciókra erősítettünk rá azzal, hogy több kollegánk munkájában játszik már meghatározó szerepet a projektek pénzügyeinek monitorozása, és a pénzgazdálkodási jellegű feladatokban is szakértői erőforrást bővítettünk.

A projektpénzügyekhez kapcsolódóan nagy hangsúlyt helyeztünk a nem pénzügyes kollégák bevonására és továbbképzésére is. Én ezt pénzügyi ’érzékenyítésnek’ hívom. A célunk az volt, hogy mind a régi, mind belépő új kollégáinkat felvértezzük olyan ismeretekkel, amelyek megkönnyítik a munkájukat, a projektjeikkel kapcsolatban rendelkezésre álló adatok értelmezését, és egyértelművé teszik feladataikat a pénzügyi adatszolgáltatással kapcsolatban. Ezzel biztosítani szeretnénk, hogy az adatokat időben és megfelelő minőségben kapjuk meg, ami elengedhetetlen a pontos és használható riportok készítéséhez. A cél többek közt az volt, hogy bemutassuk, milyen következményekkel járhatnak a mindennapi döntéseik, mint például egy alvállalkozói szerződés megkötéséről való tájékoztatás elmaradása. Nagy kihívást jelentett számunkra ez a feladat, hiszen a pénzügyi nyelvezet nem mindig könnyen érthető, így sok energiát fektettünk abba, hogy az anyagok közérthetőek legyenek. Alapvető célunk volt, hogy elősegítsük a hatékonyabb és kölcsönös megértésen alapuló munkavégzést a H1 Systems-nél.

A továbbképzéseken nagyjából 30-an vettek részt, köztük projektvezetők, értékesítő, beszerző munkatársak, valamint a folyamatfejlesztés területéről is csatlakoztak kollégák. A novemberben tartott képzések hatása már rövid távon is látható volt, már az ezt követő kérdésfeltevésekből is érzékeltük a változásokat. A képzés végén egy teszttel is számba vettük a résztvevők tudását, ami pozitív visszajelzést adott a továbbképzés sikerességéről.

Milyen egyéb kiemelkedő eseményekre tekintesz vissza a múlt évből?

Szakmailag a múlt év kiemelkedő eseménye volt az átfogó éves NAV revízió, ami megterhelő munkát jelentett a számviteli és adózási területen dolgozó kollégáim számára. A revízió során számos nyilvántartást, számlát és szerződést kellett előkeresni, átvizsgálni és a hatóság rendelkezésére bocsátani, ami komoly szervezést és precíz munkát igényelt. Ez az esemény is rávilágított arra, mennyire fontosak a jól működő folyamatok és a pontos adatok, szerződések rendelkezésre állása a vállalatnál. A pénzügyi továbbképzéseket is részben ezért indítottuk el: hogy a kollégáink átlássák, milyen fontos a munkájuk precizitása, és hogy minden folyamat hatékonyabbá tehető a megfelelő előkészületekkel. A NAV revízió végül megállapítás nélkül zárult, és ezt nagy sikernek tekintem. Büszke vagyok a kollégáimra és minden közreműködőre, hogy ilyen eredményt értünk el.

Emellett egy belső képzést is szerveztünk Stephen R. Covey “A kiemelkedően eredményes emberek hét szokása” című könyve és tréningje alapján. Ez a képzés arra irányult, hogy megerősítsük a csapatszellemet és az együttműködést a kollégáink között, javítva ezzel a munkahelyi kommunikációt és az egymás iránti megértést. Fontos tanulság számunkra, hogy nem elég csak a saját feladataink végrehajtásának fejlesztése, hanem a kiváló eredmény érdekében ugyanolyan fontos, hogy jobban megértsük és támogassuk a többi kollégánkat is. A módszertant korábban is ismertem, és biztos voltam benne, hogy pozitív hatással lesz a csapatom munkakultúrájára is.